BALTIJOS TRIENALĖJE – ČEKŲ SKULPTORĖS ANOS HULAČOVOS KŪRINIAI

gegužės 14, 2018 Naujienos Komentarų nėra

2018 m. gegužės 11 d. Lietuvos ir Čekijos draugijos nariai buvo pakviesti į 13-osios Baltijos trienalės „Išsižadėk šmėklų“ parodos atidarymą Šiuolaikinio meno centre (ŠMC) Vilniuje. Parodą atidarė ŠMC direktorius Kęstutis Kuizinas, susirinkusius sveikino LR kultūros ministrė Liana Ruokytė-Jonsson. Čekijos Respublikai trienalėje atstovauja skulptorė Ana Hulačova (Anna Hulačová).

Užėjęs į parodos erdvę, kurioje įkurdinti  Annos Hulačovos darbai, pasijunti ypatingoje aplinkoje. Čia eksponuojamos skulptūrinės kompozicijos, sukurtos daugiausia iš betono ar smiltainio, pasižymi formų plastika ir ornamentika, nesudarkyta (nors ne visada) vaizduojamo objekto forma. Kas už jų slypi, ką savo darbais norėjo pasakyti skulptorė, darosi aiškiau perskaičius trumpą darbų anotaciją: „Galbūt šmėklos paliko savo kūnus kaip talpyklas, galbūt jų tiesiog negalima patalpinti. Apverstas baseinas – talpykla be vandens – formuoja mėlyną instaliacijos pagrindą. Įsivaizduojama simbolinių talpyklų šventykla. Stilizuotos figūros artėja kūrinio centro link nešdamos dovanas tarsi senovės garbintojai, siūlantys dievams aukas, tačiau kitaip nei anuomet, jų aukos yra ne skysčiai, gyvūnai ar artefaktai, suteikti žmonijai pačių dievų, bet elektroniniai prietaisai ir virtuvės įrenginiai. Figūrų, nešančių įvairius daiktus ant savo pečių, sunku nesusieti su trečiojo pasaulio šalių moterimis, turinčiomis kasdien nešti vandenį daugybę kilometrų. Fizinė ir ekonominė trečiojo pasaulio šalių atskirtis, klausimai, kokį atstumą nukeliauja mums kas dieną tarnaujantys patogumai, tokie kaip buities ar virtuvės prietaisai, ir kaip lengvai juos įgyjame mes.“

A. Hulačova gimė 1984 m., Sušicių miestelyje, apie 60 km į pietus nuo Pilzeno. 2010 m. ji baigė Prahos dailės akademiją, o vėliau Korėjos nacionalinį dailės universitetą Seule. Galbūt dėl to jos kitas įkvėpimas yra Rytų Azijos menas, mokslinė fantastika, mitologija. Jos kūryboje gausu paslapties elementų ir archetipų paieškų. Savo darbais ji mėgsta būti ir praeityje, ir ateityje. Autorė daug dėmesio skiria rankdarbiams, skulptūriniams kūriniams, medžiagoms, akcentuojančioms natūralias ir tradicines liaudies kūrybos šaknis, bei metodams, kurie atspindi rafinuotumo, logikos ir liaudies meno simboliką. Kūryboje ji labai sėkmingai jungia natūralias medžiagas – bičių korius, vašką, medieną, grūdus, vyteles, bet taip pat naudoja technines medžiagas – betoną, silikono hermetiką ir kt. Gamtos ir techninių medžiagų derinimas rodo tam tikrą sąmoningą dviprasmiškumą, kuris turi paaiškinti kūrinio esmę. Jos interesai apima religinę skulptūrą, buities ir šeimos temas, su kuriomis postindustrinė visuomenė praranda ar prarado ryšį. Jos tikslas – rasti mene naujų emocinių ir dvasinių raiškos galimybių. Žmogaus ir gamtos, žmogaus ir visatos dialogas yra svarbiausios darbų kryptys nuo pat jos kūrybos pradžios. Dažnai kaip išraiškos priemonę ji naudoja dvi skulptūras, kurios tarsi kalbasi. 

Apskritai viešnios iš Čekijos darbai Baltijos trienalei teikia ypatingo žavesio, išsiskiria iš kitų eksponatų, leidžia pajausti neabejotiną estetinį malonumą. Verta apsilankyti!

A.V.V

IMG_20180511_193026
A. Hulačova. Apverstas baseinas – talpykla be vandens

IMG_20180511_182914
Lietuvos ir Čekijos draugijos nariai Petras Algis Mikša (kairėje) ir prof. Algirdas Vaclovas Valiulis parodos atidaryme

Rašyti komentarą